
Har du en god forretningside?
Vi lever i en verden der innovative ideer florerer i stor stil på internettet og vi er hooked på iværksætterprogrammer som Løvens Hule. Hver gang vi ser en smart ide tænker vi, hvorfor ikke har tænkt på det selv, men måske brænder du i virkeligheden inde med en god forretningside? Her kan du læse mere om, hvordan du ved om det er en god ide der egner sig til en virksomhed og hvordan du sikrer den.
Hvordan ved du om det er en god ide?
Vi mennesker får ideer hele tiden og det kan være svært at vide, om det forretningside vi nu har fået, kan blive det nye store. Derfor er det en god ide at teste den. Det kan man for eksempel gøre, ved at spørge sig selv, om den er unik. For at finde ud om ens ide er unik, bør man undersøge markedet nøje. Du burde researche for at se, om der er en åbning i markedet for lige præcis din ide. Er der nogen virksomheder, der allerede gør det samme som det du har tænkt? Er det noget du kan i virkeligheden kan gøre bedre end dem? Er der nogen der allerede har registreret den ide du også har, til for eksempel en logo eller et slogan, som et registreret varemærke? Hvis du finder en åbning i markedet, er der meget som tyder på, at du har fået en god ide. Det samme gælder, hvis du kan fylde et behov som folk ikke endnu ved at de har.
Registrer dit varemærke som forsikring
Når du har fundet ud om din ide er unik, så kan du registrere dit varemærke. En varemærkeregistrering holder i 10 år, fra du registrerer det til det udløber. Når du varemærkeregistrerer, så er du den eneste der har brugsret på dit varemærke. Du er altså beskyttet mod plagiat og kopiering på en helt anden måde, end hvis du ikke har registreret dit varemærke. Du kan med andre ord forbyde konkurrenter og potentielle konkurrenter at benytte et lignende mærke. For at kunne registrere et varemærke, skal ideen være unik, men når du har registreret dit varemærke, kan du anse det som en forsikring mod plagiat.
